Egy veszélyes tendencia – népbetegség a diabétesz

Egy veszélyes tendencia – népbetegség a diabétesz

A diabétesz Nem fertőző, mégis elképesztő mértékben terjed: a cukorbetegek száma a kétezres évekre soha nem látott mértékben megnőtt, és aggasztó tendencia, hogy azóta is járványszerűen terjed ez a betegség a Föld népessége körében. Június 27-én, a cukorbetegek világnapján, melyet az Egészségügyi Világszervezet jelölt ki (november 14-én az inzulin felfedezője, a Nobel-díjjal jutalmazott Frederick Banting születésnapján van a diabétesz, a cukorbetegség elleni küzdelem másik világnapja), érdemes ismét ráirányítani a figyelmet a témára, ami egyre több embert érint.  A cukorbetegség egy anyagcserezavar, és bár különböző fajtáji eltérő tünetekkel járnak, elmondható, hogy az életminőségre rendkívüli hatása van. Teljes odafigyelést és nagyon tudatos kontrollt igényel, máskülönben átveszi az irányítást és egyre súlyosodó szövődményeket eredményez.  Az 1-es típusú diabétesz során elkerülhetetlen a rendszeres inzulinpótlás, a 2-es típus cukorbetegség esetén radikális életmódbeli változások nélkül a gyógyszeres kezelés önmagában nem nagyon vezet eredményre. Ez utóbbi rendkívüli mértékben terjed már a gyermekek között is, ami azért is döbbenetes, mert az utóbbi évekig a 2-es típusú cukorbetegség volt az úgynevezett felnőttkori diabétesz és leginkább a 30-as, 40-es éveikben járó embereknél jelentkezett. Hátterében az inzulinrezisztencia áll.  Ha a családban fordult már elő 2-es típusú cukorbetegség, mindenképpen érdemes fokozottan odafigyelni, mégis az egyik legjellemzőbb rizikófaktor az elhízás: a mozgásszegény életmód és a túlzott kalóriabevitel. Mivel jelenleg a 2-es típusú diabétesz gyógyszerrel csak kiegészítésként kezelhető, elengedhetetlen, hogy drasztikus változtatásokat vezessen be a beteg az életmódjában. A kiegyensúlyozott, egészséges, rostban gazdag, szénhidrátkontrollált táplálkozás mellett rendszeres testmozgásra van szükség. Ez sokszor komoly akaraterőt és tudatosságot igényel, de az eredménye egy olyan életminőségbeli javulás lehet, ami nem pusztán a cukorbetegség kontroll alatt tartására van jó hatással, hanem a közérzetre és a mindennapokra is...
Ártalmas? – Saját testsúlyos edzést csak körültekintően és kíméletesen!

Ártalmas? – Saját testsúlyos edzést csak körültekintően és kíméletesen!

Saját testsúlyos edzés. Sokaknak okoz gondot, hogyan építhetnék be a napirendjükbe a rendszeres testmozgást. Az edzőterem utazással, edzéssel, zuhanyzással, újabb utazással akár másfél-két órát is igénybe vehet, ez pedig gyakran nem fér bele a napba. Megoldást jelent, ha kora reggel vagy késő este iktatunk be egy kis sportot, de ez is csak az igazán kitartó és nagy tűrőképességű embereknek való, mert előfordulhat, hogy túlhajszoljuk magunkat és az edzések kontraproduktívvá válnak. Nem beszélve arról, hogy hosszú távon súlyos következményei lehetnek, ha az egészséges alvásidőből nyesegetünk le folyamatosan.  A saját testsúlyos edzések mellett általában az az első érv, hogy nem kell hozzájuk túl sok hely, lényegében bárhol, bármikor elvégezhető pár gyakorlat, és szinte semmiféle eszközre nincs szükség. Nem kevésbé lényeges, hogy teljesen ingyenes, sem edzőtermi bérlet, sem drága felszerelés nem kell hozzá. Végezhetünk saját testsúlyos gyakorlatokat otthon, a szabadban, akár a munkahelyünkön is találhatunk erre alkalmas helyszínt, és egyre több helyen találhatóak szabadtéri kondiparkok is, amiket teljesen ingyen használhatunk, és ahol jó pár egyszerű, de hasznos eszköz is segíti az edzést.  A saját testsúlyos gyakorlatok lényegében a végtelenségig sorolhatók és nehezíthetők, így annak sem kell aggódnia, aki könnyen elunja az edzéseket vagy monotonnak érzi a fitneszgépek használatát. Az egyszerűbb guggolások, fekvőtámaszok, húzódzkodások, kitörések vagy hasizomgyakorlatok mellett már összetettebb, sőt extrémebb mozdulatsorokat is beépítenek a saját testsúlyos edzésekbe.  Azonban mint minden sportnál, itt is nagyon fontos, hogy tisztában legyünk a határainkkal és ne akarjuk túlzásba vinni, mert komoly gyulladások, húzódások, sőt akár súlyosabb sérülések is érhetnek bennünket. Például nem mindegy, mekkora a testsúly, amellyel dolgozunk, és nem mindegy, a test melyik részét mekkora terhelésnek tesszük ki. Az edzések utáni izomláz nem kóros...

Pin It on Pinterest